Et flott showroom kan være en effektiv markedsføringskanal for en mengde ulike virksomheter, fra bilforhandlere og kjøkkenleverandører til rørleggere og elektrikere. I mange forskjellige sammenhenger er det gunstig å legge til rette for at potensielle kunder kan se nærmere på produkter og løsninger, og det er viktig at virksomheten drar full nytte av denne muligheten til å kommunisere med en fremtidig kunde.
Vise frem produktene fra sin beste side
Å vise frem produkter og tjenester fra sin beste side er kanskje et åpenbart første sjekkpunkt, men det er likevel viktig å gjenta. I samarbeid med ulike leverandører kan det være mulig å skape litt ekstra oppmerksomhet rundt produkter med høy fortjeneste, samtidig som fremtidige kunder får opp øynene for nye muligheter.
Helt enkle grep, som et strategiske plassert brosjyrestativ med ytterligere informasjon, gjør det enkelt for besøkere å få med seg alle detaljer om et produkt eller en tjeneste. I mange sammenhenger er det også nyttig at besøkere får med seg noe fysisk og håndfast fra besøket.
En opplevelse tilpasset ulike målgrupper
Innenfor noen bransjer er de som besøker et showroom en relativt homogen gruppe. For eksempel vil en stor majoritet av de som besøker en bilforhandler selvfølgelig være på utkikk etter en ny bil. I andre sammenhenger kan det være en mangefasettert gruppe som kommer inn døren, og da er det viktig å kunne tilby en opplevelse som passer til de ulike målgruppene.
En elektriker med egen showroom er et godt eksempel, da ulike besøkere kan ha vidt forskjellige intensjoner. Noen er kanskje på jakt etter et helt spesifikt prosjekt, andre ser etter inspirasjon til en større oppussingsjobb. Noen besøkere har kanskje et helt konkret serviceønske de vil få dekket, det dreier seg helt enkelt om mange ulike tilnærminger. I en slik sammenheng er det viktig at du også innreder et showroom som reflekterer dette mangfoldet.